Έχει κέρδη πέντε φορές μεγαλύτερα από αυτά τns «Google». Ο διαδικτυακός τόπoς του είναι η γέφυρα που ενώνει τις κινεζικές επιχειρήσεις με τους ξένους πελάτες τους. Κι όλα αυτά ξεκίνησαν επειδή έψαξε τις λέξεις «Κίνα» και «μπίρα» στα κινεζικά και δεν βρήκε κανένα αποτέλεσμα από τη μηχανή αναζήτησης.
Είναι Kινέζos. Έμπορος. Διόλου πρωτότυπο, θα σκεφτεί κανείς, καθώς περίπου ένας στους δύο Κινέζους, τόσο στη χώρα του όσο και όταν μετοικεί σε Ευρώπη ή Αμερική, κατά κάποιον τρόπο εμπλέκεται στο εμπόριο. Ο συγκεκριμένος Κινέζος έμπορος όμως είναι μια ξεχωριστή περίπτωση.
Είναι Kινέζos. Έμπορος. Διόλου πρωτότυπο, θα σκεφτεί κανείς, καθώς περίπου ένας στους δύο Κινέζους, τόσο στη χώρα του όσο και όταν μετοικεί σε Ευρώπη ή Αμερική, κατά κάποιον τρόπο εμπλέκεται στο εμπόριο. Ο συγκεκριμένος Κινέζος έμπορος όμως είναι μια ξεχωριστή περίπτωση.
Μπορεί το όνομά του να μη λέει πολλά σε κάποιον από τη Δύση, παρ' όλα αυτά ο κ. Τζακ Μα θεωρείται ο βασιλιάς του Internet στην Κίνα. Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Alibaba.com, του γνωστότερου site διαδικτυακού εμπορίου εντός και εκτός των συνόρων τns Kίνας, ο κ. Μα έχει μεγάλα σχέδια για την εταιρεία του.
Έκανε ήδη αισθητή την παρουσία του προχωρώντας σε δημόσια εγγραφή των μετοχών του Alibaba.com στο Χρηματιστήριο Tης Νέας Υόρκης, μια υπόθεση 1,7 δισ. δολαρίων, όπερ σημαίνει ότι πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή Internet από την εποχή της «Google» το 2004. Η πολυαναμενόμενη εγγραφή πυροδότησε μάχη μεταξύ των επενδυτών που έσπευσαν να αποκτήσουν μετοχές, μεταξύ των οποίων και πολυεθνικές όπως η «Yahoo», η «Cisco» και η AΙG. Ετσι, την πρώτη μέρα η αξία της μετοχής τριπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 5,13 δολάρια - κάτι που ώθησε τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας πάνω από τα 26 δισ. δολάρια.
Απαγωγή στη βίλα του Αμερικανού
Ο κ. Μα μεγάλωσε σε μια βιομηχανική περιοχή λίγο έξω από τη Σαγκάη. Για καιρό έβγαζε τα προς το ζην και παράλληλα μάθαινε αγγλικά και έκανε τον ξεναγό σε Αμερικανούς τουρίστες. Η γνωριμία του με τον κόσμο του Διαδικτύου ήταν μάλλον... ανορθόδοξη.
Η ζωή του άλλαξε με ένα ταξίδι που έκανε το 1995 στις Η Π Α. Εφτασε στην Καλιφόρνια ως απεσταλμένος κυβερνητικής υπηρεσίας για να διευθετήσει μια διαφωνία μεταξύ κινεζικής εταιρείας και του Αμερικανού συνεταίρου της.
Έκανε ήδη αισθητή την παρουσία του προχωρώντας σε δημόσια εγγραφή των μετοχών του Alibaba.com στο Χρηματιστήριο Tης Νέας Υόρκης, μια υπόθεση 1,7 δισ. δολαρίων, όπερ σημαίνει ότι πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή Internet από την εποχή της «Google» το 2004. Η πολυαναμενόμενη εγγραφή πυροδότησε μάχη μεταξύ των επενδυτών που έσπευσαν να αποκτήσουν μετοχές, μεταξύ των οποίων και πολυεθνικές όπως η «Yahoo», η «Cisco» και η AΙG. Ετσι, την πρώτη μέρα η αξία της μετοχής τριπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 5,13 δολάρια - κάτι που ώθησε τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας πάνω από τα 26 δισ. δολάρια.
Απαγωγή στη βίλα του Αμερικανού
Ο κ. Μα μεγάλωσε σε μια βιομηχανική περιοχή λίγο έξω από τη Σαγκάη. Για καιρό έβγαζε τα προς το ζην και παράλληλα μάθαινε αγγλικά και έκανε τον ξεναγό σε Αμερικανούς τουρίστες. Η γνωριμία του με τον κόσμο του Διαδικτύου ήταν μάλλον... ανορθόδοξη.
Η ζωή του άλλαξε με ένα ταξίδι που έκανε το 1995 στις Η Π Α. Εφτασε στην Καλιφόρνια ως απεσταλμένος κυβερνητικής υπηρεσίας για να διευθετήσει μια διαφωνία μεταξύ κινεζικής εταιρείας και του Αμερικανού συνεταίρου της.
Όταν ο κ. Μα χτύπησε την πόρτα τns βίλας του Αμερικανού, εκείνος τον υποδέχτηκε με ένα όπλο και τον κράτησε με τη βία για δύο μέρες στο σπίτι του. Κατάφερε τελικά να ξεφύγει, διαβεβαιώνοντας τον απαγωγέα του ότι θα ξεκινούσαν μαζί μια διαδικτυακά επιχείρηση στην Κίνα, αν και εκείνος δεν είχε ιδέα τότε για το Internet.
Ο κ. Μα δεν δίνει πολλέςλεπτομέρειες γι' αυτή την εμπειρία του. Απλώς τη χαρακτηρίζει «τρομερή». Γεγονός είναι πάντως ότι στη συνέχεια ένας άλλος Αμερικανός φίλος του του έδειξε πως λειτουργεί το Διαδίκτυο. Τότε ήταν που άγγιξε για πρώτη φορά στη ζωή του πληκτρολόγιο. Δοκίμασε να πληκτρολογήσει τις λέξεις «Κίνα» και «μπίρα» στο Yahoo, αλλά δεν εμφανίστηκε κανένα αποτέλεσμα. Kάπως έτσι λοιπόν αποφάσισε να ιδρύσει μια εταιρεία η οποία θα βοηθούσε τις κινεζικές εταιρείες να μπουν στο Internet. Επιστρέφοντας στην Κίνα δημιούργησε την ''China Pages'' την πρώτη εμπορική διαδικτυακή σελίδα της χώρας, και ύστερα από τέσσερα χρόνια έκανε ένα ακόμη βήμα: ίδρυσε την «Alibaba».
Η ηλεκτρονική βιτρίνα τns «Alibaba»
ΤΑ ΚΕΡΔΗ τns «Alibaba» για το 2007 ανέρχονται σε 83 εκατομμύρια δολάρια - περίπου πενταπλάσια της «Google». Η επιτυχία τns εταιρείας έγκειται στο γεγονός ότι βρίσκεται στην υπηρεσία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων - ένα παραγκωνισμένο αλλά ζωτικής σημασίας κομμάτι τns οικονομίας της Κίνας.
Η χρήση του Internet για τη σύνδεση των Κινέζων προμηθευτών με τους αγοραστές παραμένει μέχρι σήμερα η ουσία του μοντέλου της «Alibaba». Η διαδιιαυακή πλατφόρμα της παρέχει ένα είδος «βιτρίνας», όπου οι εταιρείες καταχωρούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ανά κατηγορία. Η εγγραφή στις λίστες του site είναι δωρεάν. Τα κέρδη της «Alibaba» προέρχονται από μόλΐς το 1% των χρηστών που πληρώνουν για πακέτα συνδρομής, τα οποία εξασφαλίζουν προτεραιότητα στις λίστες και υψηλότερη θέση στις αναζητήσεις.
Μέχρι σήμερα η «Alibaba» έχει δημιουργήσει ένα site online αγορών (taobao.com), ένα site online πληρωμών υπηρεσιών (alipay.com), μια πλατφόρμα για αποκλειστική διαφήμιση (koubei.com) και τελευταία μια online αγορά για εκδότες και διαφημιστές (alimana.com).
Deal $1 δισ. με τη «Yahoo»
ΚΑΠΟΙΑ στιγμή ο κ. Μα συνειδητοποίησε ότι η αναζήτηση είχε μεγάλη σημασία για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Γνώριζε όμως επίσης ότι δεν διέθετε τους πόρους ώστε να χτίσει μια ανταγωνιστική μηχανή αναζήτησή από το μηδέν.
Έτσι ήρθε το 2005 η συμφωνία με τη «Yahoo», στη βάση της οποίας η τελευταία κατέβαλε 1 δισ. δολάρια με αντάλλαγμα το 39% tns «Alibaba». Κάπως έτσι δήμιουργήθηκε η «Yahoo China», η No 3 μηχανή αναζήτησή της χώρας, την οποία «τρέχει» η εταιρεία του κ. Μα.
Παίρνοντας στελέχη αηό την B&Q και τη «Wal-Mart»
ΠΑΡΑ το λαμπρό της παρόν, ο κ. Μα προσπαθεί να εξασφαλίσει ένα εξίσου λαμπρό μέλλον για την «Alibaba». Σχεδιάζει λοιπόν να χρησιμοποιήσει το 6ο% των κεφαλαίων που άντλησε από το χρηματιστήριο σε επενδύσει - χρηματοδότηση αγορών και ανάπτυξη των ήδη υπαρχουσών επιχειρήσεων.
Σε μια προσπάθεια μάλιστα να προσθέσει κύρος στην εταιρεία του, προσέθεσε στο δυναμικό της πρώην στελέχη της βρετανικής εταιρείας ενδυμάτων B&Q, καθώς και της αμερικανικής «Wal-Mart». Επιπλέον η εταιρεία στοχεύει σε νέες αγορές όπως η Ινδία, η Nότιος Κορέα και η Ταϊβάν, ενώ ήδη λειτουργεί στην Ιαπωνία site με υπηρεσίες στα ιαπωνικά. Ο κ. Μα υπόσχεται ότι αν και τα επόμενα 5-10 χρόνια το ενδιαφέρον της «Alibaba» θα εστιάζεται κυρίως στην Κίνα, θα γίνει εν καιρώ ο πρώτος πραγματικά παγκόσμιος οργανισμός της χώρας.
ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΤΟ ALIBABA.COM (ΚΑΙ Η «GOOGLE CHINA»)
■ Το Alibaba.com είναι η ναυαρχίδα του «Alibaba Group», ένα από τα γνωστότερα παγκοσμίου ονόματα στον χώρο του διαδικτυακού εμπορίου.
Η κοινότητα του Alibaba.com αριθμεί συνολικά περισσότερα από 24 εκατομμύρια μέλη από 200 χώρες.
■ Η πρώτη διαδικτυακή αγορά του ομίλου λειτούργησε ως «alibaba online» τον Δεκέμβριο του 1998.
■ Τον Ιούνιο του 1990 ο κ. Μα και μια ομάδα 18 ατόμων ίδρυσαν τη μητρική εταιρεία «Alibaba Group» και τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς την κινεζική θυγατρική Tns «Alibaba China».
■ To 2003 δημιούργησε το taobao.com, ένα site αγορών online, το οποίο μάλιστα προηγήθηκε του γνωστού e-Bay.
Το 2005 η εταιρεία έκλεισε συμφωνία με τη «Yahoo» και «τρέχει» τη No 3 μηχανή αναζήτησή της χώρας, τη «Yahoo China».
Ο κ. Μα δεν δίνει πολλέςλεπτομέρειες γι' αυτή την εμπειρία του. Απλώς τη χαρακτηρίζει «τρομερή». Γεγονός είναι πάντως ότι στη συνέχεια ένας άλλος Αμερικανός φίλος του του έδειξε πως λειτουργεί το Διαδίκτυο. Τότε ήταν που άγγιξε για πρώτη φορά στη ζωή του πληκτρολόγιο. Δοκίμασε να πληκτρολογήσει τις λέξεις «Κίνα» και «μπίρα» στο Yahoo, αλλά δεν εμφανίστηκε κανένα αποτέλεσμα. Kάπως έτσι λοιπόν αποφάσισε να ιδρύσει μια εταιρεία η οποία θα βοηθούσε τις κινεζικές εταιρείες να μπουν στο Internet. Επιστρέφοντας στην Κίνα δημιούργησε την ''China Pages'' την πρώτη εμπορική διαδικτυακή σελίδα της χώρας, και ύστερα από τέσσερα χρόνια έκανε ένα ακόμη βήμα: ίδρυσε την «Alibaba».
Η ηλεκτρονική βιτρίνα τns «Alibaba»
ΤΑ ΚΕΡΔΗ τns «Alibaba» για το 2007 ανέρχονται σε 83 εκατομμύρια δολάρια - περίπου πενταπλάσια της «Google». Η επιτυχία τns εταιρείας έγκειται στο γεγονός ότι βρίσκεται στην υπηρεσία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων - ένα παραγκωνισμένο αλλά ζωτικής σημασίας κομμάτι τns οικονομίας της Κίνας.
Η χρήση του Internet για τη σύνδεση των Κινέζων προμηθευτών με τους αγοραστές παραμένει μέχρι σήμερα η ουσία του μοντέλου της «Alibaba». Η διαδιιαυακή πλατφόρμα της παρέχει ένα είδος «βιτρίνας», όπου οι εταιρείες καταχωρούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ανά κατηγορία. Η εγγραφή στις λίστες του site είναι δωρεάν. Τα κέρδη της «Alibaba» προέρχονται από μόλΐς το 1% των χρηστών που πληρώνουν για πακέτα συνδρομής, τα οποία εξασφαλίζουν προτεραιότητα στις λίστες και υψηλότερη θέση στις αναζητήσεις.
Μέχρι σήμερα η «Alibaba» έχει δημιουργήσει ένα site online αγορών (taobao.com), ένα site online πληρωμών υπηρεσιών (alipay.com), μια πλατφόρμα για αποκλειστική διαφήμιση (koubei.com) και τελευταία μια online αγορά για εκδότες και διαφημιστές (alimana.com).
Deal $1 δισ. με τη «Yahoo»
ΚΑΠΟΙΑ στιγμή ο κ. Μα συνειδητοποίησε ότι η αναζήτηση είχε μεγάλη σημασία για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Γνώριζε όμως επίσης ότι δεν διέθετε τους πόρους ώστε να χτίσει μια ανταγωνιστική μηχανή αναζήτησή από το μηδέν.
Έτσι ήρθε το 2005 η συμφωνία με τη «Yahoo», στη βάση της οποίας η τελευταία κατέβαλε 1 δισ. δολάρια με αντάλλαγμα το 39% tns «Alibaba». Κάπως έτσι δήμιουργήθηκε η «Yahoo China», η No 3 μηχανή αναζήτησή της χώρας, την οποία «τρέχει» η εταιρεία του κ. Μα.
Παίρνοντας στελέχη αηό την B&Q και τη «Wal-Mart»
ΠΑΡΑ το λαμπρό της παρόν, ο κ. Μα προσπαθεί να εξασφαλίσει ένα εξίσου λαμπρό μέλλον για την «Alibaba». Σχεδιάζει λοιπόν να χρησιμοποιήσει το 6ο% των κεφαλαίων που άντλησε από το χρηματιστήριο σε επενδύσει - χρηματοδότηση αγορών και ανάπτυξη των ήδη υπαρχουσών επιχειρήσεων.
Σε μια προσπάθεια μάλιστα να προσθέσει κύρος στην εταιρεία του, προσέθεσε στο δυναμικό της πρώην στελέχη της βρετανικής εταιρείας ενδυμάτων B&Q, καθώς και της αμερικανικής «Wal-Mart». Επιπλέον η εταιρεία στοχεύει σε νέες αγορές όπως η Ινδία, η Nότιος Κορέα και η Ταϊβάν, ενώ ήδη λειτουργεί στην Ιαπωνία site με υπηρεσίες στα ιαπωνικά. Ο κ. Μα υπόσχεται ότι αν και τα επόμενα 5-10 χρόνια το ενδιαφέρον της «Alibaba» θα εστιάζεται κυρίως στην Κίνα, θα γίνει εν καιρώ ο πρώτος πραγματικά παγκόσμιος οργανισμός της χώρας.
ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΤΟ ALIBABA.COM (ΚΑΙ Η «GOOGLE CHINA»)
■ Το Alibaba.com είναι η ναυαρχίδα του «Alibaba Group», ένα από τα γνωστότερα παγκοσμίου ονόματα στον χώρο του διαδικτυακού εμπορίου.
Η κοινότητα του Alibaba.com αριθμεί συνολικά περισσότερα από 24 εκατομμύρια μέλη από 200 χώρες.
■ Η πρώτη διαδικτυακή αγορά του ομίλου λειτούργησε ως «alibaba online» τον Δεκέμβριο του 1998.
■ Τον Ιούνιο του 1990 ο κ. Μα και μια ομάδα 18 ατόμων ίδρυσαν τη μητρική εταιρεία «Alibaba Group» και τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς την κινεζική θυγατρική Tns «Alibaba China».
■ To 2003 δημιούργησε το taobao.com, ένα site αγορών online, το οποίο μάλιστα προηγήθηκε του γνωστού e-Bay.
Το 2005 η εταιρεία έκλεισε συμφωνία με τη «Yahoo» και «τρέχει» τη No 3 μηχανή αναζήτησή της χώρας, τη «Yahoo China».
(Από την εφημερίδα Πρώτο Θέμα στις 16/12/2007)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου