Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

Peterson Institute: Τα κράτη – μέλη της ευρωζώνης θα υποστούν haircut στα δάνεια που χορήγησαν στην Ελλάδα και αυτό θα γίνει σύντομα

-->
Αναδιάρθρωση σε δύο φάσεις προβλέπει για το ελληνικό χρέος το ινστιτούτο Peterson Institute, με τον οικονομολόγο Jacob Funk Kirkegaard, να αναλύει το ελληνικό πρόβλημα στην έκθεση του υπό τον τίτλο «Brinkmanship in Brussels, Sturm and Drachma for Greece and Europe» (Μικροπολιτική στις Βρυξέλλες, θύελλα και δραχμή για την Ελλάδα και την Ευρώπη).
Σύμφωνα με τον Kirkegaard, αν και υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες η Ελλάδα να επιστρέψει τελικά στην ανάπτυξη το 2013, καθώς μπορεί να επιβεβαιωθεί η εξέλιξη ότι μετά από σφοδρή συρρίκνωση έρχεται η εκρηκτική ανάπτυξη, δεν αποκλείεται τελικά να χρειαστεί και ένα δεύτερο PSI, παρόμοιο με αυτό που εφαρμόζεται τώρα για τους ιδιώτες πιστωτές της χώρας. Εάν η Ελλάδα δεν μπορέσει τελικά να καλύψει τις δεσμεύσεις των μεταρρυθμίσεων που έχει λάβει έναντι του ΔΝΤ, ένα δεύτερο PSI θα αποφασιστεί, και το οποίο θα επηρεάσει κατά κύριο λόγο το δημόσιο τομέα, δεδομένου ότι το υπόλοιπο χρέος του ιδιωτικού τομέα θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο για την αναδιάρθρωση βάσει της αγγλικής νομοθεσίας. Σε πρακτικό επίπεδο, ενώ το ΔΝΤ θεωρείται ανώτερος πιστωτής, μια δεύτερη ελληνική χρεοκοπία θα επιβάλει απώλειες κυρίως έναντι των άλλων χωρών της ζώνης του ευρώ. Με άλλα λόγια, η σημερινή συμφωνία PSI απλώς διασφαλίζει ότι οι σοβαρές απώλειες που επιβάλλονται στους ιδιώτες πιστωτές, απλά προηγούνται των δυνητικά σοβαρών απωλειών για τις χώρες της ευρωζώνης.
Είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι η Ελλάδα θα δει μια πορεία του χρέους της, ανάλογη με τις κεντρικές προβλέψεις που στηρίζουν το δεύτερο πρόγραμμα. Σε κάποιο σημείο, θα πρέπει να υπάρξει ολική συγχώρεση του επίσημου χρέους της Ελλάδας, εάν η Ελλάδα παραμείνει στη ζώνη του ευρώ.
Το συμπέρασμα είναι ότι δεν προβλέπονται μεγάλες αποκλίσεις, με αποτέλεσμα τα οφέλη να αμφισβητούνται, επομένως ο θετικός αντίκτυπος του PSI φαίνεται περιορισμένος, με αποτέλεσμα να αναφέρεται πλέον όλο και πιο έντονα η πιθανότητα συμμετοχής του δημόσιου τομέα στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Τα πενιχρά αποτελέσματα του PSI οφείλονται σε τρεις όρους του προγράμματος: τα κίνητρα για τη μεγαλύτερη συμμετοχή των ιδιωτών στην «εθελοντική» αναδιάρθρωση του χρέους, το γεγονός ότι εξαιρούνται οι θεσμικοί πιστωτές και τα επίσημα δάνεια (ΕΕ, ΔΝΤ) και η ανάγκη για την ανακεφαλαιοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Η συμφωνία αναφέρει ότι οι ιδιώτες θα ανταλλάσσουν τα υφιστάμενα ομόλογα που κατέχουν, με νέα ομόλογα που θα προσφέρουν κουπόνι 2% έως το 2014, 3% μεταξύ 2015 και 2020 και 4,3% στη συνέχεια. Οι κάτοχοι συγκεκριμένων ελληνικών ομολόγων θα κληθούν να ανταλλάξουν τα ομόλογα που έχουν στην κατοχή τους για νέα ομόλογα που θα εκδώσει η Ελλάδα- τα οποία θα έχουν ονομαστική αξία ίση με το 31,5% της ονομαστικής αξίας των παλαιών ομολόγων- καθώς και τίτλους του EFSF διάρκειας 24 μηνών, ονομαστικής αξίας ίσης με το 15% των ομολόγων που ανταλλάχθηκαν.
Οι ομολογιούχοι θα λάβουν, επίσης, τίτλους συνδεδεμένους με το ΑΕΠ της Ελλάδας, που θα έχουν αξία ίση με την ονομαστική των νέων ομολόγων. Οι τίτλοι αυτοί θα αποδίδουν ετήσιες καταβολές, αρχής γενομένης από το 2015, ίσες με το 1% της ονομαστικής αξίας τους, στην περίπτωση που το ονομαστικό ΑΕΠ υπερβεί ένα προκαθορισμένο όριο και η χώρα εμφανίζει θετική ανάπτυξη σε πραγματικούς όρους υψηλότερη σε σχέση με στόχους που έχουν τεθεί.
Ωστόσο, ακόμη και μετά από την εφαρμογή του PSI το χρέος παραμένει το μεγάλο πρόβλημα. Μάλιστα, έως το 2020 το ελληνικό χρέος αναμένεται να μειωθεί στο 129% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τις γενικές εκτιμήσεις της τρόικα που περιλαμβάνονται στην τελευταία 9σέλιδη έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Η αναδιάρθρωση των ελληνικών ομολόγων που διαθέτουν στα χαρτοφυλάκιά τους οι κεντρικές τράπεζες θα συμβάλλει στη μείωση του ελληνικού χρέους κατά 3,5%, ενώ τα κέρδη της ΕΚΤ από την ανταλλαγή των ελληνικών ομολόγων θα συμβάλλουν σε μείωση 5,5%.
Η εκτίμηση αυτή όμως, είναι ακόμη πιο μακριά από το επίπεδο που οι περισσότεροι οικονομολόγοι θεωρούν ότι είναι βιώσιμο το χρέος, καθιστώντας δυσκολότερη από ποτέ τη θέση ότι η χώρα αυτή μια ημέρα να αποπληρώσει το χρέος της.
Σημειώνεται ότι προκειμένου να αποφύγει το ρίσκο, το ΔΝΤ έχει ως κανόνα να δανείζει μόνο χώρες που είναι σε θέση, σύμφωνα με αναλύσεις του, να αποπληρώσουν το χρέος τους. Το ελληνικό χρέος έφθανε στα τέλη του 2011 το 166% του ΑΕΠ, σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση του ΔΝΤ το Σεπτέμβριο, και στόχος του Νέου Προγράμματος είναι η μείωση του σε βιώσιμα επίπεδα (120%) έως το 2020 με σκληρά μέτρα λιτότητας.
Λόγω του θέματος με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, η συμμετοχή του ΔΝΤ στο νέο δανειακό πρόγραμμα παραμένει αβέβαιη. Παράλληλα, τα κράτη μέλη του ΔΝΤ είναι διχασμένα ως προς την πιθανότητα για περαιτέρω χρηματοδότηση μιας χώρας που δεν έχει τηρήσει όλες τις δεσμεύσεις της,
Η τρόικα ανεβάζει κι άλλο τον πήχη για τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν για τις ελληνικές τράπεζες, προβλέποντας πως για την ανακεφαλαιοποίησή τους ενδεχομένως να χρειαστούν έως και 50 δισ. ευρώ. Παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο για ένα Μνημόνιο 3. Στην έκθεση της τρόικα επισημαίνεται ότι είναι πολύ πιθανό η Ελλάδα να χρειαστεί νέα χρηματοδότηση 50 δισ. ευρώ το 2014.
Κατά την τρόικα, οι ιδιώτες πιστωτές που θα συμμετάσχουν στο PSI+ θα λάβουν νέα ομόλογα με το κουπόνι να διαμορφώνεται στο 3% έως το 2020 και στο 3,75% από το 2021 και έπειτα.
Παράλληλα, οι ιδιώτες πιστωτές θα λάβουν πληρωμή που θα περιλαμβάνει ρήτρα ΑΕΠ και η οποία θα αφορά στο 1% του συνολικού ποσού των νέων ομολόγων.
Ωστόσο, η τρόικα προειδοποιεί πως αν η ύφεση της ελληνικής οικονομίας επιδεινωθεί και δεν προχωρήσουν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, τότε η μείωση του ελληνικού χρέους έως το 2020 θα ανέλθει στο 160% του ΑΕΠ. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σε ύφεση για μία διετία τουλάχιστον διατηρώντας στα ύψη και την ανεργία. Το βασικό σενάριο που έχουν επεξεργαστεί οι δανειστές προβλέπει ύφεση 4,3% φέτος, μηδενικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2013 και επιστροφή σε ανάπτυξη το 2014 (με ρυθμό 2,3%). Το απαισιόδοξο σενάριο προβλέπει ύφεση 4,8% και 1% φέτος και το 2013 αντίστοιχα και ανάπτυξη 1,3% το 2014. Για το χρέος, το βασικό σενάριο προβλέπει ότι θα κορυφωθεί το 2013, φθάνοντας στο 168% και ότι στη συνέχεια θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται για να φθάσει στο στόχο του 120,5% του ΑΕΠ το 2020. Το δυσμενές σενάριο προβλέπει ότι το χρέος θα εκτιναχθεί στο 178% του ΑΕΠ το 2015 και μικρή μείωσή του έως το 159% το 2020.
Μάλιστα επισημαίνεται ότι αν η Ελλάδα δεν καταφέρει να καλύψει το πρωτογενές έλλειμμα του προϋπολογισμού και να καταγράψει πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 2,5%, τότε το χρέος αντί να μειωθεί θα αυξηθεί. Αποκλίσεις από το στόχο για τη βιωσιμότητα του χρέους μπορεί να εμφανιστούν και αν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις είναι χαμηλότερα από τα προσδοκώμενα ή αν δεν επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες για ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από το 1% τα επόμενα χρόνια.
Το Eurogroup αποφάσισε ότι η Ελλάδα θα συστήσει έναν ειδικό λογαριασμό, στον οποίο θα βρίσκονται δεσμευμένα κεφάλαια που αντιστοιχούν στις ανάγκες της χώρας για εξυπηρέτηση του χρέους για διάστημα τριών μηνών. Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση θα παρουσιάσει, εντός διμήνου το νομικό πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλιστεί ότι θα δίδεται προτεραιότητα στην αποπληρωμή των δανειστών.
Με βάση τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup, η διάταξη αυτή θα εισαχθεί και στο ελληνικό Σύνταγμα το συντομότερο δυνατόν (σ.σ το 2013). Στο λογαριασμό αυτό θα μπαίνουν τα κεφάλαια από το νέο δάνειο, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις και τα φορολογικά έσοδα του κράτους.
Βασικό ακόμη ερώτημα παραμένει το αν θα εγκριθεί η νέα δανειακή σύμβαση από τα εθνικά κοινοβούλια της ευρωζώνης, και κυρίως από το γερμανικό, το ολλανδικό και το γερμανικό.
Στη Γερμανία, ο ομιλητής της Κάτω Βουλής, Norbert Lammert, επισήμανε ότι η ημερομηνία της ψηφοφορίας θα είναι η 27η Φεβρουαρίου, ωστόσο άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω διαβούλευσης. Η -εν τέλει- έγκριση επαφίεται στην αξιοπιστία των εγγυήσεων που η Ελλάδα θα παρέχει.
Στην Φινλανδία ακόμη δεν έχει γίνει καμία ημερομηνία γνωστή, παρά το γεγονός ότι η Υπ. Οικονομικών της χώρας, Jutta Urpilainen, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για ψηφοφορία μέσα στην εβδομάδα. Η αντιπολίτευση αναμένεται να καταψηφίσει τη δανειακή σύμβαση, έχοντας 74 έδρες στην βουλή των 200.
Στην Ολλανδία η αρχική πρόθεση ήταν η ψηφοφορία να διεξαχθεί στις 16/02. Όμως δεδομένης της έλλειψης μιας τελικής συμφωνίας για το ελληνικό χρέος θα μεταφερθεί σε αόριστη μέχρι τώρα ημερομηνία στο μέλλον.

ΠΗΓΗ:www.bankingnews.gr

Related Posts :



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου